Z kolébky českého roadracingu do šlechtických sídel
Když se řekne Hořice, mnozí si kromě sladkých trubiček vybaví také slavné motocyklové závody na přírodní trati. Zdejší „Zatáčky“ jsou prostě pojem, a to nejen u nás – na závodní víkendy přijíždí každoročně do Hořic i spousta zahraničních jezdců a diváků. Historii hořických závodů bylo věnováno už několik samostatných publikací, a obsáhnout všechny informace s nimi spojené ani není v možnostech tohoto průvodce. Na závodní trať a do výsledkových listin se tedy podíváme jen zběžně, ale nejprve si představme zázemí pro naši exkurzi do kolébky road racingu. Jako místo pro odpočinek, občerstvení nebo případný nocleh se přímo nabízí stylové koupaliště v přilehlé obci Dachova. To bylo dokončeno v roce 1925, a přestože se tu za první republiky na první pohled zastavil čas, současná vybavenost je na moderní úrovni. Voda v koupališti, napájeného lesním pramenem, je velmi osvěžující, a hlavně dokonale čistá, o čemž svědčí mimo jiné i výskyt čolka horského. V areálu nechybí ani sociální zařízení či sprchy, ubytovat se můžete v chatkách nebo ve vlastních stanech.
Na trať hořického závodu je to odtud jenom několik set metrů, ke startovní věži zhruba kilometr. Pokud se netrefíte přímo do některého ze závodních termínů (kromě 300 ZGH se tu jezdí ještě Česká Tourist Trophy), můžete si celou trať projet – samozřejmě za dodržování dopravních předpisů, hlavně při jízdě na území obce. Abyste napočítali celé tři stovky zatáček, museli byste obkroužit dokola celkem dvanáctkrát; stejně jako závodníci, kteří na technicky náročném přírodním okruhu bojují o vavříny už od roku 1936. Po ujetí 12 kol mají na kontě přesně 312 zatáček (jeden okruh má 15 pravých a 11 levých) a necelých 62 km (5,15 je délka jednoho kola). V názvu závodu je počet zatáček zaokrouhlen na stovky, jméno nejpopulárnějšího domácího závodníka Gustava Havla se v něm objevuje od roku 1968. To už byl závod několik let součástí Mistrovství republiky a díky tomu se na startu pravidelně objevovala tehdejší jezdecká špička včetně našeho historicky nejúspěšnějšího závodníka Františka Šťastného. V dosavadních 57 ročnících závodu 300 ZGH se však představily také tisíce jezdců ze zahraničí, přičemž v mnoha případech šlo o úspěšné účastníky seriálu mistrovství světa. Pro některé z nich se Hořice staly natolik srdeční záležitostí, že se tu dodnes aktivně účastní závodů veteránských kategorií při ČTT. A vysokou úroveň Zatáček dokládá také fakt, že v současnosti se v jejich soupiskách pravidelně objevují jména ze startovních listin prestižních závodů Tourist Trophy na ostrově Man či GP Macao.
Podrobněji se s historií a současností hořických závodů můžete seznámit v nedávno otevřeném Muzeu Czech Road Racingu, které najdete v prostorách místního zámku přímo vedle závodní trati 300 ZGH před vjezdem na náměstí. Kromě stálých expozic s motocykly těch nejslavnějších účastníků se tu pravidelně střídají tematicky zaměřené výstavy, věnované různým odvětvím silničních závodů. Otevřeno je od června do září, bližší info hledejte na webu museumcrr.cz.
Až si budete chtít od závodění trochu odpočinout, zastavte se třeba u nedaleké rozhledny Hořický chlum a vystoupejte na 27 metrů vysokou vyhlídkovou plošinu, odkud budete mít okolní krajinu jako na dlani. Rozhledna se nachází nedaleko zatáčky U křížku v lesním úseku závodní trati a dojet se dá až na neplacené parkoviště pod ní. O něco vzdálenějším, ale turisticky atraktivnějším cílem této trasy je novogotický zámek v Hrádku u Nechanic, ke kterému dojedete z Hořic za necelou půlhodinu. Zámek ve stylu windsorské gotiky původně sloužil jako reprezentační sídlo šlechtického rodu Harrachů, dnes je v původních bohatě zdobených a vybavených interiérech prezentována ukázka bydlení šlechty ve druhé polovině 19. století. Největší a nejkrásnější zámeckou místností je Zlatý sál, jehož stěny zdobí unikátní zlacené tapety z kůže.
Do období baroka se přesunete při návštěvě zámku Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou. Autorem jeho stavebních plánů je italský architekt Jan Santini Aichel, jméno si zámek vysloužil díky originálnímu půdorysu, připomínajícímu tvar korunovačního klenotu. Kdysi Karlova Koruna sloužila jako letní reprezentační sídlo hraběte Františka Ferdinanda Kinského, dnes se tu kromě klasických prohlídek konají hlavně svatby. Až si projdete rozlehlý park ve stylu anglické zahrady, čeká vás už jen necelá hodinka jízdy.
Po silnici 327 dojedete do Ostroměře, odkud si návrat na dachovské koupaliště můžete zpříjemnit zajížďkou přes Šárovcovu Lhotu a Lukavec.
Zobrazit více