Do Českého ráje cesta příjemná je

Svůj poetický název si Český ráj vysloužil hlavně díky malebným přírodním útvarům, jimž vévodí několik skalních měst. Najdete v něm ale také řadu historických památek a nechybí ani pěkné úseky, stvořené pro svezení na motorce. My naše putování Českým rájem začneme v Sobotce, nad níž stojí lovecký zámeček Humprecht. Tato dominanta kraje s unikátní věží elipsovitého půdorysu, na jejímž vrcholu se třpytí exotický půlměsíc, je vidět už z dálky a návštěva za těch pár kroků od parkoviště určitě stojí, už jenom kvůli jedinečné akustice v šestnáct metrů vysokém sálu, kde uslyšíte několikanásobnou ozvěnu.
Od Humprechtu dojedeme přes Libošovice pěkným lesním úsekem k Pekařově bráně. Tento výtvor, který je částečně dílem přírody a zčásti lidských rukou, je údajně nejkratším tunelem v Evropě. Vznikl při stavbě silnice v roce 1914, kdy cestáři vytesali do skály zvané Mnich jednak lomený oblouk, a pak také schody, po kterých lze vystoupit na vrchol.
Od Pekařovy brány se vrátíme stejnou cestou kousek zpátky a přes Mladějov a Újezd pod Troskami dojedeme k dalšímu symbolu Českého ráje, hradu Trosky s mohutnými věžemi Babou a Pannou. V nedalekém Borku stojí za pozornost také Muzeum motocyklů se sbírkou převážně československých produktů značek ČZ, JAWA, Čechie a Praga.
Zhruba dvě desítky pečlivě zrestaurovaných motocyklů mnohem méně zvučné značky Raleigh si můžeme prohlédnout v bývalé továrně Mastných, kterou najdeme v Lomnici nad Popelkou. Návštěvu si zaslouží i samotná budova továrny, kterou parta nadšenců postupně uvádí do původní podoby a vdechuje jí nový život.
Na zpáteční cestě se jižně od Lomnice tyčí vrch Tábor s barokním kostelem Proměnění Páně, turistickou chatou a Tichánkovou rozhlednou. 35 metrů vysoká stavba z roku 1911, která byla před několika lety opravena, nabízí výhled na velkou část nejen východních Čech. Vidět z ní můžeme mimo jiné i další doporučenou zastávku, zříceninu majestátního hradu Kumburk. Ten byl postaven na jednom z kopců nad Jičínskou kotlinou a poničen až v 17. století císařskou armádou. Jeho zbytky jsou chráněny jako kulturní památka České republiky. Cesta od nejbližšího parkoviště k hradu ale zabere pár desítek minut.
My se vrátíme na trasu přes Újezdec, abychom v Železnici najeli na silnici 286, vedoucí do Jičína. Ještě před vjezdem do města pohádky mineme nejprve Valdštejnskou lodžii a hned za ní čtyřřadou lipovou alej – obojí patří do velkolepého přírodně-architektonického plánu Albrechta z Valdštejna, který chtěl z Jičína vybudovat hlavní město svého panství. V očích současných generací je však toto město s krásným historickým centrem známější díky knížkám a večerníčkům o loupežníku Rumcajsovi a jeho rodině. Až si prohlédneme Valdštejnovo náměstí – třeba z ochozu Valdické brány, vydáme se přes Bystřici a Libáň do cíle této trasy. Cestou si můžete udělat malou zajížďku přes Hrad a zámek Staré Hrady s expozicí z dob císaře Františka Josefa I. Poslední zastávkou této trasy jsou Dětenice. Tato malá obec podle pověsti vznikla v polovině 11. století na místě, kde kníže Oldřich při projížďce krajem nalezl dva opuštěné chlapce. Od dětí také pochází název obce. Středověkou atmosféru věrně připomíná interiér proslulé zámecké krčmy, stejně jako obhroublé chování a drsná mluva jejího personálu. Za prohlídku stojí také místní zámek a přilehlý park.